NYDELIGE GLUTENFRIE RUNDSTYKKER med valmuefrø.

GLUTENFRI ØNSKEOPPSKRIFT FRA BESØKENDE
Flere av mine glunfrie lesere har bedt meg om å  lage en glippe i julekalenderen.
De trenger rundstykker til jul. Så til dere kalenderseere, ha meg unnskyldt. 😉

LYKKE  ER EN OPPSKRIFT 😉 kaotisk..? Som ikke får være i fred. Oppskriftene  jeg får, skriver jeg
ned i en  bok (ikke alle da..) I boken blir de “stadig født på ny” i nye varianter. Som passer
meg eller mitt kosthold eller mitt trass.

Fine rundstykker:
-ca 4 dl melk /vann
-25g gjær
-1 ss fiberhusk
– 1egg (No egg)
——————-
La dette stå litt, så det får svelle.
Tåler du ost kan du ta 40g revet ost
————————–
–  0,5 dl olje
–  350g glutenfri melblanding 
–  1ss Jyttemel
–  1 ts bakepulver

Heves i ca 40 min. Ca 15 rundtykker (kan rulles ut i hendene og) Er litt kliss så 
bruk gjerne litt olje i hendene. Etterheves  30-40 min. Pensles med vann, strø på valmuefrø eller 
annet godt. Stekes på 200 grader i ca 8-10 min.

Ikea formene synes jeg  funker veldig bra.Kantene blir mykere. 

Denne gangen har jeg brukt litt av ferdigblandingen med havre fra Toro. egentlig
har jeg litt panikk for noe grovt i disse rundstykkene, for jeg synes det ødelegger 
en allerede god smak. (Barnslig trass, i grunnen, men vi har alle våre nykker. 😉
Utenom mitt hverdagstrass må jeg innrømme at det gikk bra alikevel, ihvertfall
med denne havrepakken. 😉 

Rundtykkene kan fryses. Bør tines i micro eller i ovnen. Ps. Ikke la de tine på benken.
Ihvertfall gidder ikke jeg å spise de da. De blir så harde.

Glutenfritt er ofte lit tvanskelig å holde ferskt lenge. Så, så fort  de er tinet bør de spises tvert. 😉
TIL DEG SOM LAGER DETTE TIL EN GJEST:
Hvis jeg får rundstykker som har tinet på benken…ja, da blir jeg faktisk SUR. Sorry!
Men har du gjester som skal spise disse, så må du gidde å gjøre litt ekstra. 
Det ER ekstra utfordring med spesialdiett, men du tåler det innimellom.
Hjemme putter jeg de faktisk  en kort tur i microen på tining for så å steke resten
med de andre rundstykkene til frokosten. 😉

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK, 
TRYKK PÅ DENNE TEKSTEN,
og logg deg inn, deretter
 meld deg inn i gruppen – Susns sang og smurferi. 

#glutenfrierundstykker #glutenfrifrokost #glutenogmelkefritt #glutenfriblogg  

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg