Sunnere hjemmelaget sjokoladepålegg, Småbarnsforeldres redning..?

NYYDELIG med sjokoladepålegg igjen,

Brødskive med sjokoladepålegg har jeg ikke spist på mange år.
Gjett om vi kooosa oss. <3

Er du av de som har barn som eeelsker pålegg med sjokolade, men som 
gjerne skulle ønske det ikke var fyllt med all slags vegetabilske oljer, palmeolje, 
sukker og ulike  slag av antihelse , da har du nå en variant  som de trygt kan 
spise mer av. 

Minsten er på utprøvinger med gluten og melkefritt og for å holde motet
oppe foreslo jeg at hun kunne bake sitt eget brød til kvelds og lage sitt
eget sjokoladepålegg. Store, glade øyne og et JIPPIII lyste av henne. <3

Fant en oppskrift med de ingrediensene både hun og jeg kan tåle
og endte opp med Veganmisjonens  Besøk gjerne henns blogg ved å trykke på
den fargede teksten. 

TID SAMMEN <3

Det beste med dette herlige måltidet var at vi kunne  bake og lage noe sammen. 
Og spise sammen…Vinn-vinn 🙂 

Minsten laget et av Toro`s ferdige brødblandinger og de fungerte som bare det. 
Brødet ble godt nok og ikke minst Himmmmmelsk  med sjokoladepålegg på…
Ihvertfall for meg som ikke har spist dette på evigheter… Som vanlig gjorde vi en 
liten glipp med brødet…jeg tok hele posen med gjær istedenfor halve som det 
stod..og det holdt så absolutt med det som stod i oppskrifta 😉 

                              

    (Selvfølgelig har minsten  godkjent å publisere dette bildet )

Oppskrift Sjokoladepålegget

2 DL   mandler (gjerne med skallet på)

4        store, myke, ferske dadler skjæres i småbiter.(her steiilet minsten… HVAAA skal JEG spise DADLER?)
          Husk å fjerne steinene. 

2 SS  Toppa  Carobpulver (fås kjøpt på helsekost) Får du ikke tak i carob erstatt gjerne med 1 ss kakaopulver

1 SS  Toppa med Kakaopulver (råkakao) 

2-3     klyper salt 

2 SS   Rapsolje (jeg brukte brun Cocosa)

1 SS   Agavenektar eller sirup (kan sløyfes)

0,75-1 dl kokende vann. 

 

1. Ha mandler og dadler i en food processor / Blender og kjør til det er finsmulet.
2. Tilsett carob, kakao, salt og fortsett  ca 1 min til..
3. Ha i rapsolje, agave og halvparten av vannet og la det dure og gå.
Spe på med resten av vannet, litt og litt, til det har fått en smørevillig konsistens. 
Ta deg god tid og la det kjøre lenge. 
NB: Du må stoppe opp noen ganger underveis for å skrape ned det som legger seg langs
kanten på food processoren med en slikkepott.
  

Oppbevares i et tett glass i kjøleskapet, holdbarhet usikkert. Mulig du 

ikke trenger bekymre deg noe for holdbarheten 😉 Da det forsvinner raskt 🙂 
Du kan også  prøve med andre typer nøtter eks  hasselnøtter. 
Jeg kan anbefale å ta en titt innom bloggen til VEGANMISJONEN HER.
Tusen takk for at du inspirerte meg og lot meg publisere denne himmelske
detaljen  🙂
Susns sang og smurferi.

#melkefrittsjokoladepålegg #sunnthjemmelagetsjokoladepålegg
#hjemmlagetpålegg #hjemmelagetsjokopålegg #hjemmelagetsunntsjokoladepålegg
#blender #sterkblender #Bakemedbarna #inspirerebarn #sunnerekostholdbarn 
#Hvordaninspirerebarntilsunnhet 
 

 

 

11 kommentarer

Siste innlegg