Godt Gluten og melkefritt Potetbrød / brytebrød. Deig til ulikt tilbehør.

Poteter, lomper, lefser, brød…
Forandring fryder… Sa kjerringa og snudde på rundbordet..
Jeg har i perioder denne deigen stående. Det er egentlig en lompedeig, men på en 
“seig” dag ble det til potetbrød. Orket ikke finne kjevla..

Denne deigen står seg godt i kjøleskapet  mange dager..

OPPSKRIFT: (Jeg laget denne trippel størelse.)

– 300 g     Kokte Poteter
– 2 dl        Toro fin kakemix eller semper rød
– 1/2 ts     himalaya salt eller annet salt 
– 1/2 dl     madelmelk / havremelk / cocosmelk /rismelk /soyamelk
– 4 ss       Olivenolje

Mos poteter i mixeren, tilsett melk og salt. Mixes til deigen løsner fra bollen. Del i emner 
(hvis du skal lage de til lefser og kjevle ut, stekes da på takke) 
Sett i kjøleskapet og ta 1-2 toppede spiseskjeer og klapp de til med mel på henda og stek de på middels varme
på begge sider i en tørr stekepanne. 

Godt med smør på eller  urtesmør. Prøv også med honning. 🙂

 

I Micro`en.


Jeg kjøpte Tupperware sin microboks. 

Vil du prøve den helt enkle varianten? 1-2 ss deig i henda. Skyld hendene i kaldt vann først..
Form de etter boksen, legg på lokket og ca 3,30 minutter i microen.

Snedig å steke fort til en liten sulten tass også. 🙂


Denne gangen kjøpte jeg Honning hos min gode venn på
Tenold / Hognestad tlf: 99406533 / 92426664 / 95301366 (Eidsvoll) , (Tomt frem til høsten)

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK, TRYKK PÅ DENNE LINKEN OG MELD DEG INN I GRUPPA:
Susns sang og smurferi.

Vil du følge meg på Instagram, heter jeg : Susnpusen 😉

Håper du fikk glede av dette innlegget. Del det gjerne med gluten og melkefrie venner 😉

#glutenfri #diett #sunnmat #suntoggodt #allergi #matvareintoleranse #lactoseintoleranse
#melkefri #oppskrift #glutenfrioppskrift 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg