Hun fulgte hjertet og tente lys og håp.

Hun pakket i containere og reiste. Hun forlot trygge Norge og familien. I hvertfall i perioder.

Vi hadde mange fine, alvorlige, humoristiske og gode samtaler opp gjennom tidene.

Jeg spurte, hvordan kom du på at du skulle reise og å starte skole? Og så langt unna da Bestemor. Hva slags galskap er ikke det, sa jeg og lo. Skal du til utlandet går det jo an å ta seg en tur til Charlottenberg eller noe enklere da..

Hun humret selv og nikket, men sa..

-Jeg fikk en gang for mange år siden, et kall. Den gangen var det ikke rom for å gjøre det. Det passet ikke da, svarte Bestemor.

Jeg tenkte ironisk nok at det er vel ikke ofte «det passer» å reise til Afrika og starte noe slik.

Takk for brevet, skriv mer..

Vi ble spurt om tøy, sykler og annet utstyr som en gang ble pakket og fraktet.

I årene som er gått er det flere som både har pakket og bidratt. Selv har jeg alle år ønsket å reise til dette stedet og opplevd det du opplevde. Enda tror jeg ikke min helse tåler det. Alt du skrev om i brevene dine slik som jeg så for meg at du hadde det rundt deg gjennom det du skrev.

Brev fra Bestemor:

– «…slik har dagen vært…jeg ligger i sengen nå i skrivende stund… hører det kravler på nattbordet.. et dyr…»

Jeg kjente gåsehuden krype oppover armene, og tenkte at «hallooo, det er min gamle bestemor altså.., hun ligger der og kanskje er det en skorpion eller noe annet skummelt på nattbordet hennes.

I dag kan Kingsley bekrefte at, joda, det var normalt med skorpioner i området der.

Bestemor Ruth Elvine Var født i Tromsø under fattige kår. På grunn av dårlig økonomi fikk hun i oppveksten ikke skolegang utover folkeskolen. Hun giftet seg og fikk tre barn og familien flyttet til Mehamn i Finnmark. Her arbeidet hun på fiskemottak. Hun tok også Husmorskolen. I 1964 flyttet familien til Nittedal. Da ble det lettere for barna å få skolegang. Hun ble utdannet arkivar og jobbet og som dette til hun gikk av med pensjon i en alder av 69-70.

Kilde : Tante Tove og Onkel Ulf

Som i dag er en stor del av Foreningen Lys og Håp for Ghana

I mange år har lyset og håpet vært tent og i like mange år har vi som har gitt fått brev om hvordan det går med Bestemors barn. Hver gang brevet kommer tenker jeg at,

-åå det er brev fra Bestemor jo..,

og tankene flyr til brevene vi skrev. Tiden før Facebook kunne fortelle det meste med bilder.

Bildet over er et av brevene.

Dette er noen av læreglade elevene på «Den norske skolen i Amoanda» og Voksne på bildet over er fra foreldremøte på skolen.

Foreningen ble stiftet i september 2000

Siden det har innsamlede midler gått til å bygge barneskole, barnehage, ungdomsskole og toaletter.

Videre går midler til drift av skolen , lærerlønninger og vedlikehold.

Vil du være med å støtte Lys og Håp for Ghana kan du lese om hvordan nederst i innlegget.

Kingsley var med og startet foreningen Lys og Håp for Ghana , og har også vært med og dratt lasset både fra Ghana og her i Norge. Kingsley , sammen med tante Marion fulgte «Mama Ruth» som bestemor kalles der , hjem til Norge den gangen hun døde på sin post i Amoanda.

Han forteller at Ca 20 stk av de første som begynte på skolen jobber i offentlige etater i dag. Som politi, og lærere blant annet og 3 av de jobber som lærere på skolen.

Denne skolen har lyst opp og gitt håp for så mange elever og for foreldre i mange år nå.

Vi har hatt mange samtaler om Bestemors barn her i familien her hjemme i Norge.

Jeg har alltid hatt et ønske om å reise dit og snakket med pappa om dette:

Pappa forteller av erfaring fra de gangene han har vært der.

-Nei du Susibom, (mitt barnlige kallenavn ), sier pappa

..det blir ikke greit for deg der nede… når noen kommer med et barn og gir deg det og sier «take him to Norway» .. ❤ da blir du kriminell☺ fortsetter han og ler.

Og han har rett. Tanken på et barn som på alvor trenger et liv og en mamma vil nok bite i hjertet. Men en gang.. i fremtiden skal jeg dit.

Det nærmeste jeg kommer nå er å bli bedt til Kingsley på matlaging.

Da jeg så dette bildet slo det meg at det hadde vært spennende å smake denne middagen.

Etter å ha sjekket på YouTube hva Fufu var forstod jeg at det nok ville ble en hel arbeidsdag å få det til.

Så jeg satset på å lære en kortvariant.

Dermed ble det matlagingsdag med Kingsley.

Kingsley har laget mange måltider med bestemor og hun elsket vist dette. Det var mange følelser som dukket opp da han fortalte om livet der. Ikke bare om hva hun likte å spise men og om hverdagen hennes. Det svir i nesa og halsen blir tykk. Jeg kjenner at hun var sterk, god og dyktig.

Fra en stol fikk jeg kurs av Kingsley og Elisabeth i å lage:

Light soup / peppersoup med fufu.

Glutenfri Oppskrift.

Ca 1/2 kylling i biter (Alt krydder var hjemmemalt i blender)

2ss moset ingefær, (blendet)

2 store tomater

1 Gul/ rød habanero ( i utgangspunktet mer, men jeg fikk servert en pinglevariant som Bestemor brukte å få)

1 liten ts malt bay leaves (jeg Googlet det og fikk laurbærblad)

4 små løk

1 fedd Hvitløk

1 terning kraft (kylling) vi hadde fisketerning for hånden.

1 liten ts salt.

Kok alt ca 10 min så kyllingen får litt smak sv krydder og tilbehør.

Ta ut løk og tomat, og putt det i en blender.

Tilsett det tilbake og

Tilsett ca 1 liter vann,

For å få litt «farge» tilsett gjerne 1 boks/ litt tomatpuree,

Kok opp. Når det koker ta av lokket,

Kok i ca 10 min

Tilsett

1 aubergine , del i 4 biter og putt det oppi suppa. (Kan sløyfes)

Kok gjerne 1/2 times tid for å få den tykk.

Andre kjenner kanskje til flere måter å lage dette på og denne suppen ble jeg fortalt at enkelt kan gjøres om til Peanutsoup og da brukes ca ( 10 SS) peanøttsmør, (peanøtter blendet)

Palmnutsoup, da det kan lages ned palmnut cream. Det gjenstår å prøve.

Fufu

Som så så enkelt ut på bildet, men ting er jo i grunn enkelt på bilder eller fortfilm kontra i virkeligheten.

Enkel variant. Se pakke ☺

Bland som det står på pakken,

Røres stadig med lett koking til det tykner, Det skal bli til en deig lignende en smidig bolledeig.

Lag en pen klump med hjelp av en skål og snurr den lett i hendene.

Tøm suppen over og server.

Dette smakte virkelig. Morro å oppleve en smak av Ghana på en helt vanlig lørdag.

Det er viktig å røre pulveret ut i vann først med hendene , dette for å kjenne at den er jevn.

Som du ser på pakken vi brukte, var det dette pulveret vi kunne bruke for å slippe å stampe i timesvis .

Vil du være med å holde liv i denne foreningen og hjelpe disse barna med skolegang er du velkommen.

Du finner info på Facebook-gruppen Den Norske Skolen I Amoanda/Lys Og Håp For Ghana Trykk på linken og legg deg til. Her kommer det oppdateringer med jevne mellomrom.

Bestemor ønsket at slekta skulle holde foreningen som er hennes hjertebarn i gang i videre fremtid.

Det er i dag ca 500 barn og ungdom som har et tilbud på skolene og barnehagen per i dag.

Mama Ruth vil bli husket og elsket i denne landsbyen. ❤

Selv tenker jeg på henne nesten hver dag. Fordi jeg har fått gleden av å ha hennes flygel i min stue. Når jeg setter meg og synger og spiller slenger jeg ofte med den salmen. Spesielt til henne. Den hun stadig ønsket seg mens hun levde og som hun bestillte av meg til sin begravelse og som hun selvfølgelig fikk. Da går tankene til min Kjære Bestemor. Derfor betyr denne sangen mye for meg.

O store Gud /How great thou art❤

Er du ikke på Facebook er kontonummeret til foreningen :

Lys og håp for Ghana: 6074 06 65920

Min bestemor Ruth Elvine Sundquist (født Heggen)

Vil du følge meg og min blogg på Facebook: TTRYKK HER og meld deg inn i gruppen: Susns sang og smurferi.

Her blir det også publisert om jeg synger offentlig.

Vil du følge meg på Instagram, finner meg under navnet: @susnpusen

#ghana #afrika #glutenfri #matoppskrift #matfraafrika #tufu #mat #oppskrift #matlaging #lysoghåp #håp #afrikanskmat

4 kommentarer
    1. Veldig flott skrevet Susann. Bestemor gjorde en god start, da er det opp til oss om skolen skal gå videre. ❤️

    2. Dette var et fint innlegg. Håper mange vil være med å støtte dette arbeidet som mamma startet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg