KLÆPP-SUUUP eller KLOTVELLING, ja, eller KLUMPESUPPE

KLÆPPSUÙP. (dra litt på U èn ) på Trøndersk.

Jeg ble for første gang  introdusert for “klæppsu ùp” da jeg i min heeerlige ungdom
bodde i Nord-Trøndelag. Må innrømme at karsk ikke var noe for meg….men Klæppsuppa
har jeg tatt med… Lykken var (er)  å få  tilbud om klæppsup til kvelds…. Nå ville 
jeg nok slengt på – og  slippe å lage det selv…. 😉 men desverre er det ingen som lager
det til meg, og ikke kan jeg  be meg selv til noen på denne retten heller, for i utgangspunktet
tåler jeg ikke noen av de originale ingrediensene som er: egg, hvetemel, melk, sukker….
Det lages til en tykk  vaffelrøre-tasty  røre” som igjen skal kokes i (helst) H-melk.
Ettersom jeg ikke har smakt noe av disse ingrediensene på årevis tør jeg innrømme at
min oppskrift er like god :)) Sikkert noen som sier noe annet, men jeg “vet ikke bedre.” 

En annen ting jeg tør å påstå er at min “klæpp-suup” er sunnere. Jeg bytter ut hvetemelet
med  litt av det proteinrike  melet kalt Quinoa mel, ristet havre mel, og glutenfritt fin melblanding
og gjerne litt mandelmel. 
Melken bytter jeg som vanlig ut med  en blanding av havremelk /rismelk/ soyamelk. 
Sukker er byttet ut med sukrin og annen  søtning som stevia, bjørkesøt kan nok også brukes.

Kan jo ikke si at det ser fristende ut når du ser det, og jeg har undret meg på om
de som oppfant det egentlig bare  var sånn  dårlige kjerringemner som egentlig
bare  ikke klarte å få fløyelsgrøten jevn… , men samma det, her i huset er det en av
de rettene unga faktisk spiser. Vanligvis er dette  en billigrett, den blir desverre
ikke fullt så billig med  de meltypene jeg bruker, men  MYE MER NÆRINGSRIK. 

Jeg bruker bare eggeplommene for jeg tåler ikke hviten derfor blir “klæppan” veldig
gule. Har prøvd meg frem til denne oppskriften

Oppskrift til 3-4 posjoner, kveldsmat:
4-5 egg    (gjerne litt flere  hvis du bruker bare plommer)
ca 2-3  ss  sukrin, smak og behag…
Melk           Den melken du tåler spe gjerne vekselvis med  melken og det tørre. Til du har ca
           en halvliter med røre.
ca 2ss ristet havremel, 3-5 ss quinoa mel, alt etter hvor grovt du vil ha det.
ca 1 halv (liten halv) ts bakepulver (mest for at “klæppan” /klompene ikke skal være 
seige og harde. Dette kan medføre at “klæppan”  eser litt.
Så  tilsetter jeg litt kanel, muligens kardemomme (alt etter humøret..) og vaniljepulver 
eller vaniljesukker.

Kok opp ca 1 liter melk,  gjerne flere  melkealternativer blandet. Selv synes jeg 
soyamelken gjør det hele litt tykkere.
Tilsett gjerne  litt vaniljepulver  og kanel i melken og 😉 Tilsett  litt og litt (små kladder
med  røra) og la de koke 5-10 min, eller til de  er gjennomkokt.

Server med kanel, sukker, gode samtaler og mye kjærlighet. 😉

2 kommentarer
    1. vilblifrisk: :)) Det er en “varmrett” vil jeg kalle det… synes kanskje ikke det bør gå som middag, da bare korn , melk og sukker bør gå under annet… 😉 Her bruker vi det til kvelds innimellom. Med min oppskrift og bruk av litt mere næringsrike produkter enn hvetemel blir det jo litt sunnere… 😉 Og næringsrikt. Greit når man har unger som ikke nødvendigvis spiser så mye som man skulle ønske… Så frister det liksom litt mer. Kategori : Graut og pannekaker… 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg