På vei tilbake til livet……

HYPNOSE, bør ikke være til underholdning….

( Selvfølgelig i tillegg til aktivitetstilpassning)  

Jeg lovet å skrive om hva som er med på å gjøre meg friskere.
Husk at, det er alltid  bare en bit av hele puslespillet. Idag trenger jeg ikke like mye
hvile, eller hvile på samme måte  som før. En dag kan jeg eks være  litt aktiv  eller kanskje
lage masse tull till blogg eller senere underholdningsplaner i gode øyeblikk, :))
for så å redigere film eller sitte rolig med bilder i de andre “timene” hvor jeg er verre….  
Andre dager  klarer jeg omtrent ingenting…. (…) 
Må man hvile så må man det… 

Som jeg har nevnt kom jeg nok til verden med et  litt større batteri enn de fleste.
Jeg har aldri vært flink til å slappe av i sofa`n eller ta en powernap på dagtid. Det har
jeg aldri hatt ro i “ræva” til å gjøre. Den dagen jeg ikke klarte å reise meg lengre, ble 
det en annen ” låt i pipa” …. (…den følelsen som om du tror du hører feier`n dette ned…)
og de nærmeste dagene deretter gikk med til å finne en utvei…en enkel utvei…
typisk nok. Desverre  fant jeg ingen enkel utvei… Kroppen min tvinget meg til å holde
roen og ikke minst finne den “indre roen”,vanskelig nok for en veldig aktiv person.
Enda tenker jeg ofte slik og gjorde det mye  rett etter jeg ble veldig syk at: “..gi meg et 
par uker, så er mye gjort…”  Det heter HÅP og består av 100% optimisme… 😉  

I et hav av smerter, åndenød, kvalme , svimmelhet ,  synsforstyrrelser, hjernetåke og så
forferdelig mye annet ubehag ble jeg liggende. Dag ut og dag inn… (et sant marerritt…)
Du har ikke noe annet valg.
-Det hender seg noen idag kan si ” Jeg skjønner ikke at du klarte, jeg hadde aldri
klart å holde meg så i ro eller …blabla…” …(folk får seg foresten til å si mye rart….)
men har du ikke noe valg en dag, vil jeg hilse på
dem som kan si noe slikt… Du kan nemlig ikke velge at du skal ut og gå når ikke beina
klarer å bære deg…… utmattelsen er lang ifra som vanlig uutmattelse…

Når du blir liggende  i mørket, MÅ DU LETE ETTER LYSET I TUNELLEN .
Jeg kunne litt om meditasjon/selvhypnose. Har tidligere vært i hypnoseterapi med gode 
resultater, så jeg  prøvde “samme retning”. Jeg  “fant meg et sted” i meditasjonstilstand /
transe /selvhypnose /alfa /bønn eller hva du nå ønsker å kalle det… ihvertfall avslappende
og behagelig. På dette stedet “programerte” jeg alt jeg trengte…. alle detaljene ved å bli frisk.
Høres kanskje rart ut, men det finnes mange bøker om slikt på biblioteket. Må du – så gjør du det !
Er du frisk nok, ikke har behov eller ikke er interessert og har det du trenger i livet så trenger du
ikke engang å prøve. (…) Da er du kanskje ikke interessert…
Dette er i det minste gratis, så det er jo da ingen som lurer deg for penger i ditt håp om å bli frisk… 😉
Dette gjorde jeg hver dag… i 2-3år …må innrømme at jeg blir dårligere på det  når jeg blir
friskere…eh…, men trenger jeg ekstra piff eller ekstra energi velger jeg alltid denne metoden.  🙂

Når jeg eks står på scenen, og virker frisk som en fisk..(ikke alltid fisken er så frisk heller foresten..)
skal du vite at det ligger  mange timer med planlegging og tilrettelegging mentalt og fysisk bak en
“fresh look” . Meditasjon i 45min til 1t kan gi meg masse energi for eksempel. 
Før i tiden…hadde du sagt dette til meg før jeg ble syk , at jeg skulle meditere, hadde jeg nok fnyst….
nettop fordi jeg ikke trengte gjøre slike “idiotiske” , “fritidsproblem-ting” som jeg så  dette som… hehhe…
men, nå er det en viktig del av mitt liv. En gang i livet kan også du få behov for å gjøre noen justeringer
i livet….sevom du kanskje ikke er der nå. Så legg deg det på minnet  😉 

Ikke trenger jeg gå til legen å få resept på det, ikke trenger jeg rote meg bort i jungelen av alternativ-
behandlere hvor  kanskje 1 av 4 er seriøse kanskje… (eller en lege som ikke skjønner hva du trenger…
for den saks skyld..) , eller en lege som bare ber deg spise ulike tabletter…
og ikke trenger jeg investere i noe for å gjøre det…..
På biblioteket er alt gratis og de som jobber er oftest ivrige med å bistå med fjernlån fra andre biblioteker
når du trenger en bok om et spesielt tema…. Jeg kan også anbefale gratis PODCAST fra Jette Harthimmer:
 http://harthimmer.dk/podcast/     Her er det podcast i mange varianter, De finnes også på ITUNES,
så hvis du virkelig trenger finne deg selv, eller prøve finne indre ro, så er dette en fin start.  🙂 

Et av boktipsene jeg kan gi er :


 
Dette er en av de mange bøkene…(noen av de jeg leste veldig tidlig….) og
som har bidratt til å få meg opp og fram… 
Det kommer sikkert flere boktips. 🙂 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg