To skritt frem…ett tilbake?. – HVERDAG for noen.

Det går opp og ned her i verden, og det som ikke knekker deg
skal gjøre deg sterkere, sies det. 
Når jeg var på det sykeste husker jeg  noen tok med aviser til meg
om “ME-ofrene” . Jeg ville kaste opp bare de viste meg avisene eller
nevnte noe om ofrene. Idag lever jeg i god tro på at jeg kanskje kan bli
helt bra, selvom  jeg virkelig blir skikkelig i tvil til tider,  spesielt når
det verste ubehaget melder seg. Jeg tåler andres historier også 😉  Takk til de  
som heller kjøpte med blader med  patetiske motebilder og annet enkelt
lese/se-stoff forøvrig… 😉  

Her en dag tok jeg mot til meg (mange år etter..) og bestemte meg for å
lese boken  “De bortgjemte” som omhandler blant annet noen av ofrene. 
I boken er det  også vist til en del  forskning, noe jeg absolutt var på jakt  etter.
I håp om at noe kan trylle meg helt frisk…
Jeg startet…. , men  kjente kvalmen bre seg med en gang…uff, gruff….
Jeg måtte ta en pause,  bruke litt meditasjonsteknikker før jeg 
klarte å lese videre…. Jepp, jeg fikk distansert meg litt og  fikk lest videre uten ubehag.  🙂 
(Utrolig hva man kan klare av psykisk ubehag ved meditasjon forøvrig)  

Heldigvis har ME/CFS blitt bedre kjent nå enn bare for noen år tilbake,
helsevesenet forstår mer,  men enda er det mange som ikke forstår hva det er eller hvordan
dette arter seg. Ikke minst når de som ikke er hardest rammet ser tilsynelatende 
ganske bra ut, for så å få det igjen senere. Det kan sikkert virke snålt  for de
som ikke forstår hva ME/CFS er.
Boka var sterk, det er  noen stygge historier om hva slags behandling
visse har fått i helsevesenet.  Kan sammenlignes med  ” lobotomi”.  Tragiskt !! LES “F
inn på noe bedre`a !!

Jeg har vært heldig faktisk. Les, VELGER å se på
meg selv som heldig.  Det må jeg innrømme, selv om veien selvfølgelig
har hatt mange dumper og fortvilelsen har vært stor for min del også. Det er mye jeg enda ikke
klarer å skrive om , og  det kommer nok en gang… , men sammelignet med
personene i boka,  har jeg fått  mye av den oppfølging jeg har hatt behov for.  

Jeg kan anbefale å lese boka, spesielt om du jobber i helsevesenet.
En gang i fremtiden kanskje jeg kommer med min bok også, når tiden
er moden. Når jeg er frisk nok 😉 Selv om det ofte kan føles som om jeg tar
-To skritt frem og ett  tilbake, eller motsatt  for den saks skyld.

God bedring til de som er omtalt i boka og  de som sliter. Takk for
at dere bidrar til at folk blir mere opplyst om ME/CFS.
Det skal MOT til for å skrive helt ærlig på nett eller annen offentlighet. Jeg vet det
er mange som meg der ute som skriver bare halvparten ! 🙂   

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg