GODT SNACKS TIL JUL. SUNN DELFIAKAKE OG RISBOLLER.

Jeg var av de som synes SUKAT i Delfiakaken var ødeleggende. 
Gammalkjerringgodteri kalte jeg det. Dessuten klarte jeg heller ikke
tanken på fiken, dadler og annen kjerring-Jule-godis… 😉 :))  
…jeg har måttet gått tilbake på minimum en av de tingene… eller
så må jeg ha blitt KJERRING… men daddel-peanøttkaken lenger
ned på siden er jo nydelig. 😉 OK…så ga jeg meg på det, men SUKAT…
ET STED GÅR GRENSA, det klarer jeg ikke. Derfor lager jeg en egen variant
av denne kaken. En faktisk ganske sunn variant. 🙂

 

Bruk gjerne en brødform, men smart nok å ha folie i som er så stor at du kan pakke folien 
rundt kaka. 
Her ser du hvilken type kakao /Sjokolade jeg bruker. Blandingsforhold står på pakken. (Kakaomasse og kakaosmør)
Smeltes i vannbad. (Ca en halvliter sjokolade) Tilsett Steviosa/ stevia/sukrinmelis/sukrin til den smaker “SØTT-NOK”
1-2 pk Pisk.havreføtekrem. 1/4 glass med Cocosa, smak deg frem.  Sjokoladen bestiller jeg på nett.

Det riktige med Delfiakaken er at ting skal legges litt lagvis. Kjeks og sukkertopper og disse forferdelige sukatene…
men jeg  stør ris i bunnen, fyller på litt sjokolademasse (over) strør et lag med hakkede mandler/andre nøtter, og
et lag med sjokolade. En runde med rosiner , så sjokolade, valnøtter. Sløyfer ofte kjeksen. Bare fantasien som stopper deg.
Så om jeg unner meg litt luksus har jeg  noen år funnet glutenfri myk lakris-karamell…mmm..
Den er det sukker i da..
Samme oppskrift bruker jeg på sjokoladerisbollene. Sett bort fra alle nøtter og ymse. Bare sjokolademassen og
ris. Ha de i muffinsformer og sett de kaldt. Risbollene fryser jeg ned. 🙂

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK: TRYKK HER; (evnt LOGG DEG INN) 
OG MELD DEG INN I GRUPPA: Susns sang og smurferi. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg