Nydelig Proteinrikt QUINOABRØD. Sunt og godt glutenfritt brød.

   

QUINOABRØD- GLUTENFRITT. 
Quinoabrødet er rikt på proteiner. Det tok litt tid før jeg orket å lage det pga at
jeg ikke er spessielt glad for å vite at jeg blir låst fast i en oppgave i mange timer frem i tid. 😉
Spessielt ikke til dagen etter… (Fanget…) Liker best  ting som blir ferdig fort. Omsider fikk jeg ut fingern.
Jeg levde over “fangenskapen” og nøt noen herlige brødskiver etterpå. 🙂 

Oppskrift:  Av oppskriften ser du at du akkurat har for lite mel til en runde. :)) heheh…typisk.
Kjøp derfor 2 pakker med det samme. Ja, det er litt dyrt…. Jeg fikk selvfølgelig bittelitt for lite, og slang oppi litt
havremel og cocosmel. Det gikk fint det og. 😉

1 dag.  –  Fordeig.
1/2       liter yoghurt (jeg brukte soyayoghurt, som gikk helt fint)
250      g   temperert vann
5           g   Økologisk gjær.
1           ts   Sirup eller Honning (5g)
500      g   Quinoa mel

Yoghurten / vannet blandes sammen, tilsett  gjæren. Tilsett så Honning / sirup og deretter  quinoamelet.
La fordeigen stå i stuetemperatur natten over, ikke over 12 timer.

Dag  –  2  Deigen
550      g Quinoamel
200      g vann
40         g olivenolje
15         g  salt 

Gir 2 brød a ca 1000 g. 
Neste dag røres salt, olje og resten av melet i deigen.
Det er viktig at deigen har en havregrøt-konsistens. Fyll i 2 former smurt med
margarin / (formfett). Formene er på 1,5 l og best i rustfri stål. Hev brødene ca 1-2 t (ca 2cm opp)
Stekes i ca 1 time ved 200 grader til kjernetemperatur på  95grader. Ps. Jeg må innrømme
å ikke ha bakt med “kjernetemperatur”  i brød før, men det var jo knall. 🙂 Du vet akurat når det er ferdig.
Du slipper dermed å stikke alle slags dustete gjenstander ned i brødet…hihihih, som jeg vet mange
gjør istedenfor å dunke… 😉

Hvis du ikke ønsker å bruke gjær, kan du bruke en teskje full surdeig eller bakeferment
istedenfor i fordeigen.
På noen av pakkene med Quinoamel står denne oppskriften. 
Det positive med dette brødet er at det holder seg faktisk et par dager.
Mer enn hva de andre glutenfrie brødene gjør.  

Lykke til ! 🙂
 

#Quinoa #quinoabrød #proteinriktbrød # Glutenfrittbrød #naturligglutenfritt #glutenfritt
#quinoamel #bakemedquinoa 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg