Glutenfritt, melkefritt og eggefritt. Somaliske pannekaker / Injera med fyll.

Pannekaker hvis du er drittlei de  vanlige middagene
Somaliske pannekaker. / Injera

Oppskrift: De skal helst ikke snues.

INJERA:

  •  ca 300 g  glutenfri fin melblanding / bland gjerne med  litt havremel 
  •  ½ ts  tørrgjær 
  •  ¼ ts  salt 
  •  Lunka vann. 

(Kan sikkert smugle litt sukrin  oppi også..)  Det er maaange oppskrifter
på dette og selvfølgelig er det sikkert best med alle de spennende meltypene
som blir brukt fra landene hvor dette blir laget mye. Mine er glutenfrie og hadde
jeg vist om alle kornsortene hadde vært glutenfrie hadde jeg selvfølgelig
prøv dette og 😉 

Tilbehør til kjøttdeig gryte / Chili con carne eller annen gryte. 
Denne gryta består av,
– Stek løk og kjøttdeig eller annet kjøtt, champignon, krydre godt.
– Vannkastanjer, mais, bønner, linser  (gjerne mer stuff)
– “krossade tomater”
– 1 boks tomatpurè, blandet med 3-4dl vann, krydre denne sausen med 
(aromat, pepper, hvitløk, basilikum osv.)  Tøm dette over og kok en stund.

 De er ikke alt for tasty, men fint alternativ til forandring. 😉 Typisk meg er
egentlig å putte masse annet i røra for å få en god smak, det kan du og gjøre
etterhvert om du blir lei 😉 ..men jeg har en lei tendens å utvikle det så mye at
til slutt er det noe helt annet 😉  

Jeg fikk de servert første gang for mange år tilbake og de kalles (til tider) for
Somaliske pannekaker. Helst INJERA. 
Jeg så at istedenfor de helt flate pannekakene vi bruker, lager jeg et 
spiralmønster med en rund ende på en skje. Vet ikke om det skal være det, men
hun jeg lærte det av gjorde det slik 🙂 Mulig hun kjedet seg…mens hun stekte og
det var grunnen til mønsteret..hvem gjør vel ikke det foresten… men det bli en JIPP for
min del 😉

Akkurat denne var kanskje litt småbrent, desverre har jeg det ofte litt travelt…
Da er det lett å fyre opp med varme istedenfor å vente litt lenger 😉
Lag en rull eller klyp av biter av pannekaka for å  klype opp maten med. Stas for 
familien småbarn med fingermat sikkert. 😉 

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK, TRYKK PÅ DENNE LINKEN
OG MELD DEG INN I GRUPPA: Susns sang og smurferi.

#glutenfritt #diett #godmat #matoppskrift #injera #somaliskepannekaker #pannekaker 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg