SUPER-ENKEL NYDELIG ISKAKE… Den alle gnåler om oppskrift på…

Til mine venner, INKLUSIVE min søster som aldri skriver denne oppskriften 
inn i noe bok (Hva…? Har ikke alle husmødre oppskriftsbok… som de skriver i..?)  😉
Dette er en av de kakene jeg husker utenatt, ja…heeelt utrolig faktisk.
Til min store fortvilelse ringer “visse” tilbake hver gang de skal lage den
og spør om oppskrifta… nå kan dere bare  leite dere frem her på bloggen:

Iskake-Mutter`n: 

Ca 5 dl eller (500g) Bær, jeg bruker som oftest Jordbær
2 dl sukker  (ps bruker du sukrin blir kaken  veldig hard og litt sånn krystallaktig..)
2 eggehviter
saften av en halv sitron (ta vekk steinene da…) Så det ikke gror  sitrontrær i magen din..

La dette stå i  (..Jeg holdt på å si sentrifugen… 😉  )  mikser`n i oppmot 10 min. (3-4 i Kenwood`n)
Den blir stiv og 3 ganger så stor  ( smiiil)  og luftig.

Pisk en boks med kremfløte eller 2 dl , jeg husker egentlig aldri dette, så det blir oftest
litt for mye 😉 
Bland det, og sett det i en rund form ca 24 form.
Sett den i frysern (og vent på frosten..) Som mutter`n sa…

Ja, den blir ROSA, så den en knallfin å gi bort som dåpskake 🙂

Ja, jeg har selvfølgelig prøvd med havrefløte  blandet med Erlet og lager da en liten posjon til meg,
… men blir ikke helt det samme…men JEG liker det 😉  Har og prøvd med andrebærsorter.
Skal og sies at denne har eggehvite i seg og når jeg lager uten det blir den fryktelig
hard, så dette er en av de kakene jeg ikke spiser. Så: IKKE lag denne til meg 😉 Jeg tar heller
gjerne en stoooor skål med….

FRUKTSALAT <3 …Ja, takk… gjerne med jordbær og blåbær og… sluurrp ! 🙂 

 

 

5 kommentarer

Siste innlegg