HJEMMELAGET PÅLEGG – OG GLUTENFRIE LEFSER

Ribberull / Fleskerull / Påleggsrull
Mange baker til jul og synes de er flinke husmor-og kjerringemner
når de baker. Vil du imponere svigermor eller for ikke å
snakke om svigerfar, så server noe annet enn cupcaces (muffens) eller
småkaker.  

Det er ikke det billigste pålegg å kjøpe ribberull eller julesylte, så 
hvorfor ikke lage det selv.  
Mange blir imponert når de får hjemmlaget pålegg, men vet du hva?
DET ER KJEMPELETT !!
Går og mye fortere enn å bake. Er du så heldig at moren din
har en ribbepresse, så lån ! Eller kjøp en. Jernia har en i tre, men den er litt dyr.

Jeg bruker bestille en buklist i nærmeste ferskvaredisk, eller en tynnribbe som
jeg skjærer av alle bein.
Lag en kryddeblanding du liker , finner på nett eller denne:

Til ca 1 kg.
-1 ss salt
-1 ts pepper
-1 ts nellik
-1 ts allehånde
-1ts ingefær

Skjær noen snitt så krydderet får komme til. Krydre jevnt og..

Prøv å rull, er den for tykk så brett den. Fest hyssingtråden og begynn å surre den inn.

      


Mens du surrer, kok opp lettsaltet vann. La rullen koke til det er mørt, ca 1 1/4 t.
 Noe lengere koketid ettersom  antall kg .

Når den er ferdig legg den i syltepressa, stram til litt etterhvert. Har du ikke syltepresse, 
sett den på et fat og bygg et  helst litt solid  “tårn” 😉 oppå…eks symaskina, verktøykasse,
ikke altfor tung da eller noe annet tungt. Ps ikke stå på den da.. 😉  
Klipp av tråden. 
Bak eller kjøp noen lomper og server gjerne med sennep. Jeg for min del eeelsker
kjøttpålegg, med rødbetskiver og lettrømme, med grovpepper og salt.  

Jeg tåler ikke svin så i tillegg bruker jeg glede meg til noe annet. Det er lårtunga
av elgen/ hjorten vi bruker bestille. mmmm… Den koker jeg i saltlake. Til vanlig
er det godt med stekte kyllingfileter.

Vil du lage mer på gamlemåten så kjøp deg en kokebok med oppslagsverk, ikke
de snobbete nymotens… 😉 Jeg har en fra Cappelens ,den er slitt og full av
notater, så flittig brukt.  

GLUTENFRIE LEFSER / LOMPER
Endelig har jeg fått meg egen takke så jeg slipper å låne. Spessielt når jeg vet jeg
bruker det ofte.  Skal du lage disse kan du selvfølgelig steke i i en tørr
stekepanne også.

Har du restepoteter så ikke kast !! 
   

Hvis du har prøvd å bake lefser, enten søtlefser eller potetlefser, så har du
sikkert prøvd dette med hvetemel. Jatakk!! Det er jo enklere…det melet som er 
glutenfritt mangler bindemiddelet i deigen og det er selvfølgelig det som gjør deigen smidig.
Du er ikke dømt til å misslykkes, men du må nok være en smule mer tålmodig. 😉 Spessielt med
søtlefsene. Potetene binder  litt bedre. Jeg har og en hverdagsoppskrift 
for spessielt interesserte med bare en pose potetmos istedenfor kokte poteter.
Det nærmeste man kommer hurtigmat (pølser i lomper) når du 
er glutenfri. 😉 

                             
Jeg gidder heller ikke å kjempe for å få de  så store som steketakka er, da
er du garantert en del bannskap 🙂

Her er ihvertfall oppskrift på potetlompene jeg bruker.
– 300g kote poteter
-2 dl Toro kakemix eller semper rød
– 1/2 ts salt
1/2 dl melk / Havremelk for min del.
4 ss olivenolje.

Mose poteter i mixern. Tilsett mel, melk og salt,  Mixes til deigen løsner fra bollen
del i emner og kjevle ut, evnt trykk ut med en skål eller  bolle med skarpe kanter.
Stek på steketakke eller en tørr stekepanne.

Til søtlefsene eller “Viknalæms” som jeg kaller dem bruker jeg spøe, (lang pinne
å få dem opp fra bordet, til takka) og kjevel med ruter i. Mens til disse 
tar jeg “hurtigmetoden” 🙂

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK, TRYKK PÅ DENNE TEKSTEN
Og meld deg inn i gruppa : Susns sang og smurferi.
 
Vil du følge meg på INSTAGRAM, Jeg heter Susnpusen. 🙂

#glutenfriepotetlefeser #glutenfrielefser #hjemmelagetpålegg #hjemmelagetsylteflesk
#hjemmelagetfleskerull #hjemmelagetribberull  

            

 

 

23 kommentarer
    1. Hei, Susann. Dette ser virkelig nydelig ut. Og ikke tør jeg prøve meg på noe slikt. Hehe.
      Men si meg… bruker du ikke grisehode i sylta ? Husker godt at bestemødrene mine gjorde det. Litt vemmelig å se på prosessen…men så utrolig god sylta var ! 🙂
      Mvh, Per.

    2. Susann. Hehe… mulig det… men da har ikke folk smakt god GAMMALDAGS sylte. Husker godt vi fant en tann i ny og ned, men det var som en stein i en appelsin. Hehe. Det hørte med.

    3. Og…du vet jeg måtte si dette : fantastisk profilbilde, fabelaktig vakker ung dame. 🙂
      So.. my question : hva slags musikk, Susann ? Og hvor kan jeg se og høre deg ? 🙂
      Fler forklaringer er og velkomne. Mat og musikk… love it.

    4. Oi. Ser jeg glemte navn på et par mld 🙁
      Hehe. Tann i sylta var ingen big deal. Kunne jo og være et bein…
      Takk for info ang musikk, men kan du si hvilken genre ?
      Klem, Per.

    5. Per: Jeg har sunget i begravelser og brylluper siden jeg var veldig ung, da synger jeg det jeg blir bedt om. 🙂
      Jeg synger ikke heavy og hardrock eller opera /veldig klassisk, ellers alt etter humøret.
      Jeg kan kose meg med, country, jazz, rock, vise,ballader og mer… Må innrømme at jeg liker Marc Knoffler stil / Sting / …for å nevne noen som ikke nødvendigvis havner under de kategoriene.. Jeg har hatt flere julekonserter og noen andre konserter. Gav ut juleplate og…i min ungdom 😉

    6. 🙂 “koser meg med country”.
      Nå elsker jeg deg litt. Hehe. Men country er mye. Utdype det, Susann ? 🙂

    7. Nettopp sett/hørt “the story”. Og… wow !!! 🙂 nydelig sang, og jeg hører så mye gospel, blues, country og roots. Ikke kun i sangen, men i stemmen din. Siterer Simon cowell…” you got 4 huge big fat yeses, sweetheart. 🙂 “

    8. 🙂
      PS : du burde prøve deg på sam cookes “bring it on home”. Video ønskes.
      Tips… se Pandas versjon på youtube.
      Bring it on home, Susann 🙂
      Mvh, Per.

    9. Susann : ja, nydelig sang. Covered av ufattelig mange, også av “store&kjente” . Og som Simon sier… ” you sound like a Legend “. Og jeg hører det samme i deg. Nevner… bessie Smith, billie hollieday, Ruth brown, laverne baker… og big mama Thornton. 🙂
      Og som sagt…video ønskes. 😉 bring it on home, girl !

    10. 🙂 nå har jeg sett den videoen fra Nittedal kirke.
      3 ting klorer litt i hjertet mitt… stemmen din, sangen (ååh..gospel)… og utseendet ditt 🙂
      Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg