Gluten, melke og eggefri Lasagne fra bunnen.

HJEMMELAGET – GLUTEN-, MELKE-, EGGEFRI LASAGNE ala Susn

Tid for å la dere få ta del i min hjemmelagde lasagne.
Den er nok ikke unik, men etter å ha vært på leit etter de beste lasagneplatene
og at de i det hele tatt skulle ha noe smak har jeg funnet den jeg liker best.
Smaken er som baken den er delt, så det er sikkert noen som vet om noen bedre.
Jeg vet det finnes noen som også kan være gode, men de inneholder
eggehvite /egg /eggepulver.

                                

Å lage  lasagne fra bunnen ser jeg faktisk på som lettere enn ferdigpakkene.

Denne på bildet over er laget med den ene siden ost, og for de som 

helst ikke skal ha melk har jeg denne gangen brukt tortilla`s. (kan og smuldres)

Jeg bruker mye forskjellig på toppen som ikke nødvendigvis trenger 

å være melkelaget. Champignon og soyaost har jeg også brukt blant annet.

Først surrer jeg løken litt i  cocosa uten smak, el annet ønsket smør, olje.
 (det gjør Hellstrøm og.., surrer løken , det ble jeg glad da jeg oppdaget ) 😉 
Så steker jeg kjøttdeig, med masse krydder. Jeg bruker ofte å blande hjorte/ elge-
kjøttdeig med kylligkjøttdeig.
Dette trenger du: 

             

Og masse krydder og det du velger å ha som topping.
Gjerne pommesstripeskrydder, chili, salt, pepper, osv.
selv liker jeg godt aromat, men det inneholder melkesukker.

                             

La løken og kjøttdeigen steke med krydderet så det blandes godt og tar smak.

I mellomtiden 1 -2 tomatpureè blandes ut i 2-4 dl melk, dvs den melka du tåler.
Jeg bruker blande det jeg har av havremelk / soyamelk / rismelk. Så resten vann
opptil ca 1 liter væske til 700-900g kjøttdeig. Smak og behag.
Ikke alltid jeg husker  mengdene heller. Er du ikke vant med å bruke havremelk,
husk den må ristes  før hver gang du skal bruke av den. Ellers ser den sur ut 😉

   

 

Lag en ønsket krydder blanding i tomatsausen din. Aromat (1 ts ca) , gjerne oregano, hvitløk,
løkkrydder, paprika, og har jeg ikke oregano så har jeg vært så heldig å en eske
full av kinokrydder 😀 :)) til jul, de bruker jeg ofte til sauser og annet godt ! Smak til, vær kreativ.

Har jeg en boks med moste tomater hender det jeg slenger oppi en av de og.

                               
Og så: Lasagneplatene , de kjøpte jeg på Smartclub en gang i tiden, helt til 
noen luringer ikke skulle ha den i hyllene  lenger. Jeg har kjøpt eskevis tidligere, så dermed 
har jeg fortsatt igjen , men snart må jeg bestille.
For å finne flere  som kan levere dette så “gurgle (google)” det og Orgran.

                               

Det står på pakken at du kan forkoke platene, men så flink er jeg ikke…ikke tålmodig 
heller.
Dermed steker jeg på ca 200 grader. i ca 20 minutter.

                   

 

             Håper det smaker !! 🙂 

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FAECBOOK, TRYKK PÅ DENNE TEKSTEN. LOGG DEG PÅ
OG MELD DEG INN I GRUPPA: Susns sang og smurferi. 

 …Nå , omsider, har jeg funnet en ferdig pakke som er både gluten og eggefri på
butikken, så den må jeg jo prøve 🙂 

#glutenfrilasagne #matfrabunnen #glutenfrilasagnefrabunnen #glutenmelkeeggefrilasagne
#eggefrielasagneplater #glutenfrielasagneplater #melkefrilasagne #orgranlasagneplater 

 

 

6 kommentarer
    1. Det så veldig deilig ut da 🙂 Jeg er altfor lat til å lage noe som helst fra bunnen av… men jeg liker å titte på god mat uansett 😀 Jeg og samboeren tyr nok litt for lett til noen mer enkle løsninger… Håper du koser deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg