Bruk hunden som muffe og kosevenn <3 Vil du ha en liten hund?

Voffvoffvoff.
Vi vil ha en liten hund. 
Ihvertfall en strikka / hekla som er allergivennlig og alltid veloppdragen. 

 

Når du sitter i en liten båt, hutrer og  fryser, da er det godt med min lille dvergpuddel i fanget.
Så hvorfor ikke lage en til. 
Noe er strikka noe er hekla. Ettersom garnet var litt knotete å hekle med så ble det mest strikking.
Halen er hekla, men hadde jeg valgt et annet garn hadde jeg hekla. Det liker jeg best.

Jeg sydde en sylinder (litt på øyemål) og vatt i til å ha inni sylinderen hvis hunden skulle være bamse.
Ettersom endene bare snurpes og snøres sammen  kan du bare løsne trådene og putte henda inn
om det er noen kalde barnehender i nærheten <3

Ser kanskje litt brutalt ut, men med det garnet kan du være sikker på å få litt varme.

  

4 stk bein. Legg opp ønsket maskeantall i fht tykkelsen du ønsker på labbene Jeg brukte 22 masker på pinne 3 
de første 9 rundene og pinne 5,5 1 omgang først når du starter med  puddelgarnet. Strikk ca 2,5 cm, bytt pinner
igjen strikk 2 runder og fell til det halve av maskene, strikk en omgang og fell til det halve antall igjen helt til du har bare 
1 igjen. Da ser de ut som det nest siste bildet nederst. Sy labbene sammen fra ende til ende.

Bilde 2 er hode, det kunne godt vært litt større, legge opp  masker etter ønsket størrelse på hode. Ca som labbene.
Strikk 2-4 omganger. 
Øk maskene hver 3dje , strikk 4-6 omganger, se an og fell  innover etter så tykkt hode du ønsker. (Du er ved øya
når du feller innover igjen. ) Fell mer etterhvert etter hvilken form du ønsker på nesa. Jeg 
er ikke noe strikker, så du har sikkert lest bedre oppskrifter 😉  

  

 

Kroppen La jeg opp 38, du kan sikkert lage den litt mindre. (32 masker  ) Strikk noen runder (2-3)  før du
strikker videre ( 1 runde med tykk pinne så med tykk pinne på det tynne garnet, så de neste rundene med
puddelgarnet. Vanskelig å si hvor mange omganger med det garnet. ( ca 20cm) 
pinne og puddelgarnet. så lang som du ønsker hunden.

Strikk de 2 -3 siste omganger med det tynne garnet og tynne pinner igjen. (Dette for at det skal være lettere 
å snurpe kroppen sammen.
Sy sidene sammen av den firkanta kroppen.

Monter labbene. Sy en sylinder.  (se lenger ned) ( 1 firkant, litt mindre enn kroppen)
Fyll den med vatt. Sy resten av delene sammen og sy på en 
svart nese og svarte øyne.

  


VIL DU FØLGE MEG PÅ FACEBOOK, TRYKK PÅ DENNE TEKSTEN OG MELD DEG INN 
I GRUPPEN : SUSNS SANG OG SMURFERI.  VELKOMMEN !!! 🙂

Ikke for å være slem mot min nyfødet “valp” , men jeg synes den fort kunne se ut som en sau og ,
men det er det vi bruker å si at bikkja er da… 😉 <3 

 

Her ser du at labbene er flate under.  Halen er hekla på en ståltråd med det tynne garnet i håp om at halen skulle stå. 🙂
Hekla 2 omganger med fastmasker rundt en ståltråd (lag gjerne en liten løkke på ståltråden)
. Den 3 dje omgangen hekla jeg med puddelgarnet.

 

Slik ser labbene ut før de er sydd sammen i kantene.
For å sy en sylinder, lag 2 rundinger like store ( litt mindre)
som enden på kroppen og en firkant som er like lang som kroppen og bred som diameteren
på rundingene. Sy de sammen , men la noen cm stå åpent så du får plass til å putte vatt inni.
Skal du bruke puddelen bare til muffe trenger du jo ikke å sy fyll . Det går også an å syn endene helt igjen 
og ha åpning for å putte vatten inn på midten av sylinderen.

#heklapuddel #heklahund #strikkahund #strikkakosebamse #strikkapuddel #strikkalekedyr #strikkakosedyr
#puddelgarn #puddelgarnhund 

 

 

 

9 kommentarer

Siste innlegg