Susns julesnadder Gluten, melke, egg og sukkerfritt

Hvis det er fritt for alle de ingrediensene, er det da bare Luft og kjærlighet igjen da ?
Ja, det er det jo noen som spør om.
“Man tager hva man haver” har du vel hørt, og det gjorde jeg nå. Det er bare det at noen
 har annet i skapene enn andre.  
 

 Tid for å lage en ny oppskrift.
Best for meg, nå blir ikke mine hjemmesnekrede oppskrifter som første gang jeg laget 
gluten, melke, og eggefrie vafler heller…hvor jeg røykla hele kjøkkenet. 
Det skjedde flere ganger etter det og… helt til jeg skjønte at det var ikke alt man kunne
kunne putte i glutenfri vaffelrører slik som med vanlig vaffelrøre.

Det er en stund siden. Men at jeg har det friskt i minnet såer  gleden  stor  om jeg lykkes på første forsøk  da.
Kakene eller julesnadderet ble faktisk godt. Litt justeringer underveis, men
oppskriften er så fersk at du får se hvor leneg du vil steke dine kaker.

Oppskriften ble slik.  
12 små dadler (denne gangen de økologiske og ikke fullt så saftige)
Kvern de i Foodprosessoren
5 ss mandelmel
1 ss råkakao (kan bruke vanlig kakao også)
2 ss glutenfrie havregryn
2 ts sukrin ( eller annen søtning som eks stevia)
Litt kardemomme ca 1/4 ts
1/4 ts nellik
1/2 -1 dl glutenfri havredrick
 kjør alt i foodprosessoren til slutt.

 
 

Dra massen utover som en firkant. Kjevle gjerne over til slutt…hvis du har er så morsom 
kjevle som jeg har kjøpt er det jo ekstra morro da.. 😉

Tekst: Made by Susn <3
Kutt de opp i passende store firkanter eller andre former.

Stek de  på 180-200 grader i 8-13 minutter. De blir  litt myke, og har holdt seg
flere dager i en plastboks. Godt å finne seg et par kakebiter når jeg fyser .

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK: TRYKK PÅ DENNE LINKEN (TEKSTEN)
OG MELD DEG INN I GRUPPA: Susns sang og smurferi.

Vil du følge meg på Instagram: Susnpusen. 🙂

#sunneregodis #sunntsnadder #glutenfri #eggefrimelkefri #glutenogsukkerfri #sukkerfrigodsi
#sukkerfrikake #julegodt #julesnadder #julekaker #julekaketips #julekaker #tips #oppskrift

 

6 kommentarer
    1. Nam, det så digg ut. Jeg har kun prøvd å bake med dadler én gang, og det ble faktisk ganske ok. Men kvier meg alltid lett fordi jeg synes det er litt styrete av en eller annen grunn. Men egentlig er det jo ikke så mye styr 😛

    2. Armonia: Skjønner godt du synes det er styrete… Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg kjøper dadler på Strømmen ved Boots apotek, Tror de heter Irradia, i lignende frukt og grønnt butikker som de, har de bedre utvalg på dadler, og da er de lettere å jobbe med. 😉 Der har de myke, saftige dadler.
      Jobben med dadlene er bare å ta ut steinen. 🙂 😉 Lykke til !

    3. Spennende oppskrift, godt å se flere baker uten egg, mel og melk 🙂 Jeg baker mye med alt også – men liker best om det er uten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg