Herlig kake. Gluten og eggehvitefri. “Itte-reistmat” til alle anledninger.

Jordskokk har en vannvittig spennende smak. 
“Itte-reist mat”
Jordskokk fra Louise <3

For en tid tilbake var vi på familiebesøk.
En helg med kos , hygge, latter og glede.Vi gjør det snart igjen.
Vel hjemme rullet den enen løken etter den andre ut bildøra
og bilen var full av de ferskeste grønnsaker fra Louise Gjør`s gård.

Det var Regnbuegullerøtter, (TRYKK HER  for å se oppskrift på god middag),
løk, jordskokk,  egg i etasjevis med mer. Og det beste for meg som ikke tåler hviten var et helt brett med doble 
plommer. 😀 I En del av de kakene jeg lager bruker jeg 2 plommer istedenfor hele egget.
FIllllipiiiine!!! 2 plommer i ett egg.

Slik har jeg laget denne kaken med Louises Jordskokk.
Med tillatelse til å få publisere oppskriften.

JORDSKOKK-KAKE (REVIDERT pga feil)
Slik jeg lager den,  i  parentes

4 egg                 (8 eggeplommer / eller 4 eggeplommer og 4 “no-egg” erstatning)
3 dl sukker         (1,5-2 dl sukrin)
3 dl Speltmel      (3 dl glutenfritt fint mel/ gjerne litt mandel eller havremel iblandet)
1 ts van.sukker   (1/4 -1/2 ts vaniljepulver, hvis du vil ha den helt sukkerfri)
1 ts kanel
2 ss Natron
1/2 ts salt            (1/2 ts Himalayasalt)
2 dl soyaolje        
5 dl revet Jordskokk

Jeg husker ikke hva slags olje jeg brukte, men sansynligheten er stor for at jeg brukte raps-
for det har jeg mest av.  Denne kaken er laget for andre gang, og i jula, da husket jeg å ta bilder.
Derfor er det julebilder. 

Riv jordskokken fint. Pisk egg og sukker til eggedosis og rør inn resten  av ingrediensene.
Stekes nederst i ovnen på 190 grader i ca 50 min.

Fyll: Tåler du ikke melk kan du lage fyllet på annen måte eller bruke bare melis.
1 Pakke Filadelfiaost  (inneholder melk)
50 gram smør             (melkefritt om du ikke tåler melk)
1 ts vaniljesukker        (1/4- 1/2 ts Vaniljepulver )
2 dl melis                     (sukrinmelis)

De gangene jeg har laget denne har jeg laget med Filadelfiaost,
og dermed havnet jeg tvert på ostekjøret. Jeg spiste jordskokkkake til lunsj, som mellommåltid,
ettermiddagskake og litt til kvelds. :-))  
..meeen godt!? Jaa! ..og kvaaalm?…Ja! Og, det er jo jul bare en gang i året.

I mellom gumling og kakespising gikk det i hekling.  Småduker til julegaver som du ser. 

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK, TRYKK HER, 
og meld deg inn i gruppa: Susns sang og smurferi.

Her publiseres det også om jeg synger på åpne arragementer. 
 


Litt av butikken på Fredheim gård hos Louise.
På stand med  regnbuens farger av råvarer.
Spise Regnbuen, sitat:  Overlege Berit Nordstrand.

 

#matblogg #jordskokk #sunnerekake #glutenfri #glutenfritt #glitenogeggehvitefri
#sukkerfritt #sukkerfri #kortreistmat #ittereist #kortreist #bønder #bonde #grønnsaker
#stangemat #matfrabygda #bonden #grønnsaker #regnbuegullerøtter #gårdsutsalg
#Fredheimgård #Kakeoppskrift #spisregnbuen #regnbuemat #regnbuensfarger

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg