Frossen engel <3

Hvordan har du det?

Jeg fryser… , jeg  drukner, Jeg hiver etter pusten… 


Bildet tatt av  meg: Susann Sundquist , all kopiering uten tillatelse er forbudt.
 

Pusten har vært slik siden i fjorsommer… Det klyper i brystet når pusten blir slik.. litt for ofte..
Jeg kjenner meg så lei av dette.
Jeg er kvalm, smertene øker, Alt setter seg fast i halsen.. ulike ubehag øker… Tankerekkene
stopper oftere.. Hva tenkte jeg nettop..? Hva gjorde jeg nettop?… det smalt igjen i øret
og susinga har økt igjen…Hukommelsen svikter…

Hei..Hvordan går det?

Jeg går på butikken en tur. Jeg mangler 3 viktige ting..
Jeg har egentlig ikke overskudd til denne turen, men jeg må.
Jeg skrev en lapp…den ble desverre ikke med ut av døra..
Der møter jeg deg.

Jeg smiler, for det klarer jeg.. du ser ikke “innsiden”…heldigvis.
Jeg vil ikke at du skal det heller…
 
   – Heeei, hvordan går det med deg? spør du.
   – Joda, “det slenger i draga..” (…) med en god posjon ironi og positivitet..
Det er den korteste setningen jeg kan komme på i farta..som kanskje kan bidra
til at jeg husker…
…hva var det igjen?…dopapir… 2 ting til.. og der var resten borte..
Jeg plukker med noe jeg tror det kan være…etter å ha gjømt meg bak noen hyller 
for å gi tankene stillhet til å komme på hva det var.. Jeg flirer litt av meg selv, for det er vanskelig
å ikke se det komiske idet.
Heldigvis forstod du at dagen ikke var den beste for butikksamtaler.. så du viser tegnet for at ta en kaffe en dag.. <3 
Du er en venn som forstår. Deg trenger jeg <3 

Jeg fortsetter å gjøre det som trengs i en hverdag…
.. Nei, jeg må sette meg ned før jeg klarer å fortsette.. Armene suges nedover i sofaen …de blir tunge ..  
flere  tanker stopper .. og jeg klarer ikke følge med på samtalene som foregår rundt meg..
suset i ørene har også økt. Det piper på den ene siden..og blåser i det andre. 
Men vi må ha middag.. Jeg mobiliserer 
alt jeg har av krefter og styrke. Jeg affirmere: Jeg er frisk, jeg er frisk, jeg er frisk,
jeg er i god form.

På kjøkkenet.. KJØTTDEIG var det.. NEI.. ! 🙁

-Jeg er frisk !! ..jeg gjentar  til meg selv. Middagen kommer på bordet.. alt virker greit…selvom
beina skjelver nå…

Ubehaget øker, det vibrerer på innsiden, musklene rykker, og det er tungt å dra pusten..
Følelsen av å ha brukt opp oksygenet ..
Lyder blir som torden og skjærer i øret og rister hodet.
Du ville vel ringt legevakt, men for de oss som lever med ME er dette  en del
 av så mange dager og jeg vet hva som trengs… jeg må bare gjøre ferdig det jeg driver med..
før jeg kan hvile. Kanskje kommer jeg meg raskt, kanskje tar det lengre tid… (…)

Noen spør: Er du mye sliten du som har ME ? Alt dette ubehaget er vel det “de” kaller slitenhet,
eller utmattelse. Det er ikke den samme type slitenheten de friske får når de er sliten.
Det kan IKKE sammenlignes ! 

 

JEG HAR DET BRA. <3
Ja, jeg har det bra med meg selv. Jeg setter stor pris på livet og gode dager, jeg takler godt de dårlige også nå..
etter mange år med mestringsstrategier og teknikker.
Jeg har veldig mye å glede meg over, hver dag. Alle de rundt meg, som bryr seg. Barna mine, gubben min, jeg
elsker å le med dem. Jeg elsker stort sett det meste jeg kan le av… Jeg lever mitt liv så godt jeg kan.
Jeg prioriterer  å samle mest mulig krefter til familien og til musikk, som er en del
av min terapi. Jeg kan ikke presse meg for langt og posjonerer så godt jeg kan.
JEG ER GLAD!!! Jeg velger å være glad! 
  

BILDENE – Frossen Engel.
Bildet er tatt på isen på Lyseren på hytta (ved Spydeberg / Ytre enebakk).
Jeg oppdaget  objektet og slang meg ned på isen.
Det er så veldig beskrivende for ME. Jeg kjenner meg selv ligge der når jeg må hvile. 
Når det tar altfor lang tid å restituere seg. Når alle symptomene har økt og jeg har ventet for lenge.

                                          

                                                            ” -Kom igjen å svøm, prøv! Du klarer det! Tenk positivt! ”  😉 😉

Mange tror det er bare å tenke positivt. Det er nok bra for alle mennesker,
men desverre ikke nok for å bli frisk, desverre..
 

 
 Vil du vite hvordan der er å leve med ME, kan du lese 
– Kroppsmysteriet,  av Trine Dokkesveen TRYKK HER
– De bortgjemte, av Jørgen Jelstad TRYKK HER 
– Les og om hva ME er på Me-foreningens side. TRYKK HER 

 


VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK, TRYKK PÅ DENNE TEKSTEN
OG MELD DEG INN I GRUPPEN: Susns sang og smurferi,

Her blir det også publisert  om jeg opptrer med sang.

VIL DU FØLGE MEG PÅ INSTAGRAM; HETER JEG : Susnpusen.

 

Dette innlegget er skrevet for en tid tilbake. For øyeblikket er jeg inne i en god periode.
Det at jeg fokuserer på å være frisk og å tørre ta noen sjanser gjør at det er vanskelig
å publisere disse innleggene for da må jeg ta inn over meg det som er vanskelig. 

 — Del eller lik dette innlegget så flere blir kjente med hva ME er.  —

 

#ME #myalgiskencefalopati #kronisksykdom #blifrisk #affirmasjon #sykdom 

 

8 kommentarer
    1. Jeg aner ikke hvordan dette er, og kan ikke sette meg inni det om jeg vil aldri så mye. For det er bare de som lever med det som vet. Jeg har lavt stoffskifte…hadde, nå går jeg på medisiner..Men det gjorde meg LITT sliten og ganske trøtt en periode. Men det kan HELLER ikke sammenliknes og det vet jeg. Jeg er glad du er glad, MED ME. For den er jo der som jeg forstår, og man finner veier å være glad likevel 🙂 Klem til deg <3

    2. Takk for at du setter ord på hverdagen til mange av oss.
      Takk for at du hjelper de som ikke vet med forstå.
      Jeg skulle egentlig skrive noen fine ord til deg, men glemte hva de var,……..
      Ha en fin dag. Håper den blir bra.
      Klem
      (Elsker bildet)

    3. Sterk tekst, og vakkert bilde.. stå på!
      Ta gjerne turen innom bloggen min og legg igjen ett lite spor! Jeg blogger om alt fra hverdag og skjønnhet, til trening og mote, og jeg jobber fortiden med sommerkroppen 2015. Ta en titt da vell! Ha en fortsatt fin dag! 😀

    4. Mamma: Tusen takk for fin kommentar… <3 den som ble borte også 😉 Det høres veldig kjent ut... <3 Ja, jeg tar meg i flere ganger å studere bildet... <3

      Ønsker deg alt godt fremover. Og gode dager i massevis 🙂

      Klem Sus`n

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg