Min luftige glutenfrie og melkefrie pizza. / Horn og pizzamuffins

Til deg som vil ha en luftig glutenfri pizzabunn.

Det er noen som har etterlyst denne en luftig bunn, så jeg legger den ut
til venner  og bekjente og selvfølgelig andre som kan ha glede av den.
VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK , TRYKK HER 

Om du har andre venner som kan ha glede av denne , trykk liker eller del. 

 

OPPSKRIFT:   (i boken på bildet under er den skrevet ned dobbel) 

350g  glutenfritt  fin mel
1 ts bakepulver
litt salt
1/2 pk tørrgjær
3,5 dl lunkent vann
1/2 dl olje
1-2 ss sukrin
——————–
Det hender jeg tilsetter litt oregano og annet snadderkrydder i deigen.
Heves i 40 min, (etterheves 30-40 min) , det er ikke alltid jeg rekker og har ikke merket stor forskjell på pizzaen 😉
Derimot hvis du bruker denne oppskriften til horn eller pizzamuffins bør det etterheves litt. 
Stekes i ca 10-15 min. 

 

                            

Legg deigen på bakepapir, sørg for å ha hendene fulle av olje og dra forsiktig ut. Du må
ta olje på henda titt og ofte ellers klistrer det seg..og du kan fort komme til å spy ut ukvemsord. 😉

Horn: 
Bruker du deigen til Horn. Da kan du bruke litt mer mel. Kjevle de ut i sirkel.
Fyll med kalkunskinke og evnt ost / soyaost (uten melk) , litt krydder, og rull de sammen
til trekanter. 
Pensle med evnt egg hvis du tåler det., eller vann , dupp de i valmuefrø eller andre frø eller
legg en osteskive på toppen.

Når jeg lager pizzamuffins, putter jeg en litt klædd med deig i teflonmuffinsformene
fra IKEA, eller silikonformer. Husk å smøre de eller spraye de med formfett.
Litt pizzafyll eler annet fyll, så en osteskive (soya) på toppen. Disse fryser jeg ned og tiner
de i microen for et raskt måltid. 

Du er velkommen til å melde deg inn i min blogggruppe på Facebook: Susns sang og smurferi.
Du kan og dele denne gruppen. 🙂

Har du ikke soyaost og den skal være melkefri, så hvorfor ikke bare sløyfe osten.

En av ungene lurte på om det hadde bikka for meg en gang jeg serverte pizza uten ost.
For jeg hadde selvfølgelig glemt å kjøpe ost. Jeg nekta på at var pizza.
-“Det er faktisk en annen rett…det er ..eh…det er…jo, det er KJØTTBRØD!! 
Ja, kjøttbrød faktisk. ” Så om du er av mine bekjente og hører kjøttbrød begrepet, 
så vet du kilden 😉

Det heder og jeg knuser tortilla å har på toppen.

                   

 

FYLL: 
Jeg regner med de fleste har sine ønsker om hva de vil fylle sin pizza / kjøttbrød med…men
har du ikke  noen fastkjørte mønster enda så:…
1 løk i biter snues noen minutter i smør eller olje
så kjøttdeig, (jeg bruker hjort,elg eller kylling) krydre underveis.
1 boks knuste tomater med basilikum/ hvitløk
En pakke toro pizzafyll, 
og det jeg måtte ha i skapet som kan passe, (paprika, purre, osv. ) 
Champinon på toppen. Krydre med oregano og annet godt.

SUNNERE PIZZA, trykk her. Den er grov og mye mer næringsrik. 
 
#glutenfriluftigbunn #luftigglutenfripizzabunn #godglutenfripizza  

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg