Koselige julegaver. Begynne tidlig, eller nå :-).

Noen hekla gaver fra meg.
Ønsker du deg en slik gave?

Hekla lue. Samme oppskrift som OL lua. Bare med enkel tråd. TRYKK HER for oppskrift. 
Dusk, knapper, garn og treskilt er kjøpt på Hennes Fritid på Strømmen. 

De hekla vantene er heklet med halvstaver slik som lua.

OPPSKRIFT:

Vottetuppen som skal kneppes på. Alle rundene festes med kj i beg.
2-3 lm festes til en ring
7 fm i ringen 1 kjm i beg på runde
2 halvlst i hver maske – = 14
1-2 runder med 1 halvst i hver. Tar du 2 runder blir tuppen spissere.

Se an hvor lang du vil ha den utifra fingrene dine, hvor du vil hekte
de sammen med votten.

VOTT / VANTE OPPSKRIFT:

Str Medium, Legg opp 29 lm, fast i en ring med 1 kj
fm i alle maskene
Fest alle rundene med  1 kjm i beg runden
Hekle alle rundene med halvstaver. Lag hull ved å prøve votten der
hullet skal være, hekle luftmasker. Her økte jeg runden
ved 2 hlvst, dvs 2 lm mer  ( eks m nr 20 hekle bare lm, 2lm mer enn
de du hopper over å hekle hlvtstaver i. ) Sett så den neste hlvst
i hlvtst nr 28. Dette ble ikke enklet forklart. :-))

På neste runde har du 30 masker og ikke 28 lenger.
Hekle 3 runder med 30, og felle med å hekle  2 hlvst sammen
 vedsiden av hverandre, på midten av de 10 du har økt på.

Da har du 28 masker igjen.
Fortsett å hekle hlvst, så lang du vil ha votten opp på håndleddet.

Blondekant. Jeg tok 2 st i forrige hlvst, 1 stog 1 kjm i neste, gjenta ut omg.
Fest tråder. 🙂 

 

Hekle rundt omgangen du startet med med grått eller en annen farge for  å få
en morsom detalj. 

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK, TRYKK PÅ DENNE TESTEN, Evnt 
LOGG DEG INN OG MELD DEG INN I MIN GRUPPE: Susns sang og smurferi. <3

Vil du følge meg på Instagram, heter jeg : Susnpusen 😉

#heklavanter #hjemmelagedejulegaver #hjemmelaet #heklagaver #julegaver #ollue 
#heklaoppskrift 
 

 

9 kommentarer
    1. Sånne pusvanter, vanter, har jeg veldig lyst å lage selv. Tror jeg skal prøve å komme i gang med det til helga, krever ikke SÅ mye tid heller, og blir ikke SÅ vonde armer av det 😀 Hvilken pinne-nummer brukte du?

    2. frodith: Jeg brukte noen timer på vantene…inklusive mine sosemikleturer frem og tilbake på kjøkkenet for så å glemme hva jeg skulle og klesvask og all slags annet kaosaktiviteter 😉

      Lua var en kveld og litt på morran. 🙂

      Heklenål 4 på Dale Daletta garn 😉 Lykke til!

    3. Før heklet jeg en veske om dagen, i julekalenderperioden 😉 Men nå er det lenge siden jeg har heklet særlig pga slitne armer… Men tror at jeg kan lage noen sånne før julekalenderen setter i gang 🙂 Heklenål 4 høres perfekt ut, mindre liker jeg dårlig 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg