Hva med sausen? .. når du er gluten og melkefri..?

 ..Eller suppa, fløyelsgrøten, vafflene..?.

Noen av mine bekjente lurer.. 

Joda, det er  ikke verre enn dette..  

 Til supper, sauser, og grøt av de fleste glutenfrie melsorter, prøv det glutenfrie melet du har.. Det har jeg gjort.

Særlig godt er det å lage

– Fløyelsgrøt av ristet havremel Og sunt er det og. Jeg tilsetter ofte litt vaniljepulver
(Fåes kjøpt på helsekost) Du kan bruke vaniljesukker også, men jeg bruker ikke vanlig sukker
heller, så da liker jeg det slik best. Med sukrin på. 
– Fløyelsgrøt av Quinoamel. – 

– Toro fin melblanding / kakemix eller semper
– Ristet havremel eller vanlig havremel
– Quinoamel
– Jyttemel  
– rismel 
– soyamel 
Eller prøv de ulike sortene. 

Til Vafler bruker jeg: 

– I tillegg til litt Toro fin melmiks
– Cocosmel (eser veldig så ta bare litt i slengen eks i vaffelrøra)
– mandelmel
– ristet havremel 

Noen av melsortene.

Jeg tåler ikke eggehviten så jeg bruker bare tørre eggeplommer. Vil du se hvordan jeg skiller de
så de blir godkjente som eggehvitefri? SE HER 

Finner du ingen kaker å lage til din glutenfrie eller melke eller eggefrie venn som 
kommer på besök, så finner du og et godt tips på samme link, over.
Under  ser  du fløyelgrøt av Quinoa.

 

Mine sauser og supper og grøt er og melkefrie.

Da bruker jeg:
– Havremelk fra Gogreen de er glutenfri også. 
– Jeg blander som oftest, da bruker jeg:
– Cocosmelk, havremelk og mandelmelk
– Rismelk og soyamelk går også bra. 
 
Täler du melk kan du bruke det smøret du vil. Tåler du ikke melk, kan du bruke:
– Blå soft 

Du smelter litt smør og visper inn det glutenfrie melet, og spe`r med  den melkefrie melka..
Slik du gjør når du laget saus av vanlig hvetemel og smør.

Du kan også kjøpe:
– Maizena Jævner som fås både til brun og til hvit saus. Står sammen med
  Maizena melet. Denne kan du bare drysse i sausen til slutt til det tykner. 😉 Den ferdige jævner 
inneholder melkesukker, så denne kan ikke brukes til de som ikke tåler melk. Les alltid bak på pakkene. 
Mine bekjente venner har forstått at det ikke er mas å ringe når de står i butikken. Da er det bare å raskt 
lese gjennom ingredienslista  så kan jeg svare om jeg ka spise det eller ikke . 
Maizenamel (den vanlige) inneholder ikke melkesukker. Den må røres ut i vann før den kan tilsettes i sausen.

Håper du synes det hørtes enkelt  og greit ut.  

VIL DU FØLGE MIN BLOGG PÅ FACEBOOK, TRYKK PÅ DENNE LINKEN
OG MELD DEG INN I GRUPPA: Susns sang og smurferi.

 Vil Du følge meg på Instagram, heter jeg: Susnpusen

Noen av melketypene jeg har stående. Det er lang holdbarhet på uåpnede kartonger
så du kan trygt hamstre når du kommer over disse, særlig med tanke på at ikke alle butikker
har tatt inn disse melketypene. 

#glutenfri #alergivennlig #diett #kosthold #diettmat #melkefri #eggehvitefri #mat #kaker #glutenfrisaus
 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg