Et liv med begrensninger eller bare ekstra utfordringer?

Jeg lovte jeg skulle dele  litt  hva jeg har gjort for å bli  bedre av ME`n.
En av de grepene jeg har tatt er å totalomvende kostholdet mitt.
Kroppen min kom til et punkt hvor den strittet imot det meste.  Flere
og flere produkter reagerte jeg på i takt med  at kroppen var på rask tur “nedover.”
Etter mye om og men, frem og tilbake, feiling og grubling, prøver i mange varianter, utprøvinger og
utelukkelsesmetoder,   klarte jeg finne frem til noe av det som var med på å gjøre meg sykere.
La meg legge til her at dette selvfølgelig ikke det eneste  som har gjort meg bedre, men 
ett av de skrittene jeg tok i riktig retning mot bedring. 

For å gjøre en lang historie kort : 
Jeg tåler nå ikke gluten, eggehvite, melk og cashewnøtter og flere typer kjøtt.

Jeg bytter derfor ut melk med  kokosmelk, soyamelk /soyafløte, rismelk, mandelmelk og jeg kan tåle
noe havremelk . Havremelken kan inneholde bttelitt gluten, så dette må den enekelte teste ut.
I senere tid har jeg laget min egen hjemmelagede havremelk. Vil du ha oppskriften
TRYKK HER  Jeg har også laget min egen Mandelmelk, vil du se hvorden TRYKK HER. Slik kan du 
og lage andre typer melk av nøtter også. 
Yoghurt/rømme kan jeg bytte utmed eks soya youghurt. Jeg tåler og minimalt med sukker og bytter derfor ut sukker med
sukrin, stevia og andre søte greier. Alt ble lettere da jeg fikk råd av min kostholdsveileder hva jeg kunne erstatte
mine melkeprodukter med.

Jeg skal si deg at jeg har røyklagt kjøkkenet mang en gang til tross for at jeg alltid har vært
god på kakebaking og matlaging tidligere. Det  å begynne med spesialkost gav meg mye fortvilelse
og til tider mye bannskap.  Julekakene ga jeg  omtrent opp, helt til jeg fant ut at hvorfor måtte de se ut
slik som alle i 100 år hadde ment de skulle se ut… kakemennene var sikkert like lykkelig selv om
de smuldret fortere opp.
Jeg spurte min bestemor som hadde benskjørhet en gang : ..om hun
var lykkelig selv om hun brakk noen ribb-bein oftere enn de fleste, svaret var selvfølgelig JA.  🙂
Krumkakene datt også fra hverandre, den ene gangen gikk jeg bare ifra det hele så muttern ble stående
igjen…i krumkakeruinene…med nytt og friskt mot….helt til ideen kom,runningene ble delt opp i 4  “pizzastykker” 🙂  
Da kom motivasjonen tilbake. Like gode var de! Bare ikke krumkakeformet. 

Jeg lager det meste fra bunnen, kanskje ikke med de beste råvarene slik som Hellstrøm,
men det er  ikke mange posesauser eller supper eller gryteretter som er  gluten, melke 
og eggefrie, så her må man omtrent finne opp kruttet selv.  Jeg har  feilet og feiler enda, mang en kake 
går i søpla, men det viktigste er å tenke at:  Det finnes ikke feil, bare resultater. 🙂

Jeg leser mange av andres matblogger, spesielt de som har oppskrifter på det  jeg kan spise 😉

Jeg har irritert meg mye over alt jeg ikke kan spise, men mest av alt har jeg lært mye mer
om kosthold, ernæring og veier til en sunnere livsstil enn jeg hadde gjort om jeg ikke hadde 
blitt syk og vært nødt til å snu om på livet 🙂 Så alt i alt er jeg glad for å ha lært så mye.
Morro også er det at andre kan bli inspirert og få ideer. 🙂

Legger ved  et festlig bilde av kveldsmat en ukedag. Rester av Mango og hampfrøsalat. 
Dessert: Papaya 🙂

Vil du følge bloggen min på Facebook TRYKK HER og legg deg til som medlem i gruppen. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg